Kolor dymu nie jest miernikiem „szkodliwości” spalin. Skład emitowanych substancji mierzony jest w trybie ciągłym przy zastosowaniu zaawansowanego system ciągłego pomiaru parametrów spalin.

Jeśli chodzi o sam kolor to na jego wpływ mają w dużej mierze czynniki atmosferyczne (temperatura, siła wiatru, kąt padania promieni słonecznych) oraz miejsce z którego prowadzona jest obserwacja.

Przykładowo: wpływ efektu załamywania się promieni słonecznych na kolor dymu.

„Dym” z komina Port Service to nic innego jak skupisko skroplonej pary wodnej, o różnej gęstości, podobnie jak chmury, i podlega tym samym prawom fizyki co one. W godzinach południowych kąt padania promieni słonecznych na powierzchnię chmur nie jest duży, dlatego zachowują one barwę białą, czyli tę najbardziej dla nich charakterystyczną. Jednak, gdy słońce znajduje się w pobliżu horyzontu (rano, późnym popołudniem i wieczorem) promienie padają pod bardzo dużym kątem, oświetlając nie górną część chmur, lecz ich podstawy. Wówczas dolna część chmur, a także części środkowe, zaczynają zmieniać barwę na ciemniejszą.